اخبار تکنولوژی آیا متا یک شرکت متاورسی است یا یک شرکت گیمینگ؟ - فارس بازان

همانطور که می‌دانید فیس بوک نام خود به خاطر تمرکز روی پروژه متاورس به متا تغییر داد. این شرکت می‌خواهد دستگاه‌هایی تولید کند که دریچه‌ای رو به دنیای متاورس باشند. شما وقتی یک هدست متا کوئست ۲ را روی سرتان می‌گذارید از دنیای واقعی به دنیای مجازی منتقل می‌شوید و کاملا غرق در آن دنیا خواهید شد. البته این هدست برای پروژه متاورس ساخته نشده است، بلکه در اصل یک کنسول بازی است.

متا اخیرا از نقشه راه خود در زمینه هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پرده برداشت. علیرغم اینکه واحد Reality Labs متا با ضرر و زیان هنگفتی مواجه شده است، مارک زاکربرگ معتقد است که فناوری‌های متاورس و واقعیت افزوده در سال‌های آینده شکوفا خواهند شد و بسیار سودآور خواهند بود. واحد Reality Labs تاکنون ۱۴ میلیارد دلار ضرر داشته است و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۳ نیز همچنان زیان‌ده باشد. 

با این‌حال، این شرکت قصد دارد در دو سال آینده عینک هوشمندی ارایه کند که از طریق رابط عصبی کنترل خواهد شد. این شرکت همچنین روی یک هدست واقعیت افزوده‌ی جاه‌طلبانه به نام Orion کار می‌کند که قادر به خواندن هولوگرام‌های سه‌بعدی خواهد بود و احتمالا در سال ۲۰۲۷ معرفی خواهد شد. این‌ها پروژه‌هایی هستند که بر محور متاورس توسعه خواهند یافت و به نظر می‌رسد که بسیار هیجان‌انگیز خواهند بود.

متا کوئست

البته متا هنوز نتوانسته قابلیت‌های خودش را در زمینه متاورس ثابت کند. هدست متا کوئست پرو که با نرم افزار متاورسی Horizon World و به قیمت ۱۴۹۹ دلار عرضه شد آنقدر بد است که حتی افرادی که آن را ساخته بودند حاضر نبودند از آن استفاده کنند. این نرم‌افزار قرار بود دریچه‌ای رو به دنیای متاورس باشد و اگر نتواند عملکرد خوبی داشته باشد کار برای متا بسیار سخت خواهد شد.

البته کوئست پرو در بخش سخت‌افزار ارتقاهای خوبی نسبت به کوئست ۲ داشت و از پنل‌های QD-LCD با نور پس‌زمینه mini-LED و لنزهای پیشرفته بهره می‌برد که باعث می‌شد کیفیت تصاویر این هدست ۲۵ درصد بهتر از کوئست ۲ باشد. در ضمن این هدست زاویه دید وسیع‌تری نسبت به مدل قبلی داشت و مجهز به تراشه اسنپدراگون XR2 پلاس نسل ۱‌، ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی بود و از بلوتوث ۵.۲ و وای‌فای ۶E پشتیبانی می‌کرد‌.

علیرغم اینکه متا در زمینه متاورس بسیار بد عمل کرده است، اما در بخش واقعیت مجازی عملکرد خوبی داشته است. بنابراین می‌توان گفت که متا در ساخت هدستی که کاربران بتوانند روی آن بازی اجرا کنند خوب بوده است. مارک رابکین، معاون واقعیت مجازی متا گفته است که این شرکت تاکنون بیش از ۲۰ میلیون هدست کوئست فروخته است. این در حالیست که تخمین اولیه موسسه IDC چیزی حدود ۱۵ میلیون بود.  

اگر بخواهیم مقایسه کنیم کنسول Nintendo GameCube از زمان معرفی تاکنون فقط ۲۱ میلیون دستگاه فروخته است و طبق آمار، کنسول‌های سری Xbox X و S سونی تاکنون حدود ۲۰ میلیون دستگاه فروخته‌اند. بنابراین، اگر به آمار فروش کوئست ۲ نگاه کنیم می‌بینیم که اکثر مردم آن را عمدتا به عنوان یک کنسول بازی خریداری کرده‌اند‌. بنابراین ما باید به آن به عنوان یک کنسول بازی نگاه کنیم. هرچند متا برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای ساخت هدست‌های واقعیت مجازی جهت استفاده در متاورس دارد، اما واقعیت این است این شرکت در زمینه گیمینگ موفق‌تر بوده است. نکته جالب اینکه حتی خریداران هدست‌هایی مثل Oculus Rift، HTC Vive و PSVR نیز عمدتا آن‌ها را برای انجام بازی‌های ویدیویی می‌خرند و هدف دیگری به غیر از این ندارند. 

metaverse

بنابراین به نظر می‌رسد که تلاش متا برای تبدیل کردن هدست کوئست ۲ به یک دستگاه متاورس چندان موردتوجه کاربران قرار نگرفته است. رابکین گفته است که خریداران این هدست عمدتا کسانی هستند که مشتاق بازی کردن هستند و هدف آن‌ها صرفا اجرای گیم روی این هدست بوده است. کاربران دوست دارند که بازی‌های فوق‌العاده‌ای مثل Pistol Whip را روی کوئست ۲ انجام دهند. 

در واقع به همین خاطر است که استیم و سونی نسبت به ارایه بازی‌های AAA برای پلتفرم‌ های واقعیت مجازی علاقمند هستند و عناوینی مثل  Half-Life: Alyx و Horizon Call of the Mountain را عرضه کرده‌اند. این شرکت‌ها سعی کرده‌اند تا به همان اندازه‌ی سخت‌افزار روی نرم‌افزار نیز سرمایه‌گذاری کنند، اما متا این کار را نمی‌کند. 

به هرحال، متا هم‌اکنون روی نسل سوم هدست کوئست خود کار می‌کند و ممکن بود مرتکب همان اشتباهی شود که سایر شرکت‌هایی فعال در حوزه کنسول بازی مرتکب شده‌اند. همانطور که می‌دانید قیمت پلی استیسشن ۳ در زمان عرضه به قدری بالا بود که سونی در جنگ با مایکروسافت و کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ شکست سختی خورد. بنابراین متا هم ممکن است دچار این اشتباه شود و قیمت بسیار بالایی برای کوئست ۳ در نظر بگیرد.

مارک زاکربرگ مدیرعامل متا در جریان معرفی کوئست پرو گفته بود که کوئست ۳ از فناوری Meta Reality بهره خواهد برد تا بتواند در کنار واقعیت مجازی واقعیت افزوده را نیز برای کاربران ارائه نماید. طبق شایعات، این هدست مجهز به چند سنسور عمق‌سنج، دو دوربین سیاه و سفید و دو دوربین RGB برای ثبت تصاویر محیط اطراف کاربر و همچنین ارایه تجربه واقعیت افزوده خواهد بود. این هدست همچنین از یک تراشه اسنپدراگون برای کارهای پردازشی خود استفاده خواهد کرد. سایر تجیهزات کوئست ۳ شامل دو نمایشگر LCD، لنزهای پن‌کیک، IPD مکانیکی و چند وسیله جانبی دیگر خواهد بود. 

متا کوئست پرو

با این حال، گفته می‌شود که کوئست ۳ فاقد قابلیت ردیابی چشم خواهد بود. این قابلیت توسط اکثر هدست‌های موجود در بازار از جمله هدست پلی استیسن VR 2 که ۵۰۰ دلار قیمت دارد ارائه شده است. این قابلیت اجازه می‌دهد تا هدست دقیقا تشخیص دهد کاربر به کجا نگاه می‌کند و از این اطلاعات برای رندرینگ تصاویر استفاده کند‌.  

در حالیکه قیمت پایه کوئست ۲ در زمان عرضه ۲۹۹ دلار بود، انتظار می‌رود که قیمت پایه کوئست ۳ چیزی حدود ۳۹۹ دلار باشد. البته اگر هدف متا در این ‌هدست به جای تمرکز روی گیمینگ روی متاورس باشد بعید به نظر می‌رسد که این هدست بتواند نظر مشتریان را جلب کند. متا همچنین قصد دارد چهارمین هدست واقعی مجازی خود در سال ۲۰۲۴ ارائه کند و باید ببینیم که این هدست چه قابلیت‌هایی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. نظر شما درباره شرکت متا و برنامه‌های آن چیست؟

منبع: TheVerge

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 128 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 15 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها