اخبار تکنولوژی آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس رسما معرفی شدند - فارس بازان

اپل پس از مدت‌ها انتظار و گمانه‌زنی، سرانجام از نسل جدید گوشی‌های هوشمند خود با نام‌های آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو رسما رونمایی کرد.

اپل در رویداد امشب سرانجام از چهار مدل آیفون جدید رسما رونمایی کرد که دو مدل آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس پرچمداران رده بالای این شرکت محسوب می‌شوند. البته قیمت این دو مدل نیز نسب به آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی بیشتر است.

آیفون ۱۳ از نمایشگر ۶.۱ اینچی بهره می‌برد و این در حالی است که آیفون ۱۳ پرو مکس به یک صفحه‌ نمایش ۶.۷ اینچی مجهز شده است. هر دو مدل یاد شده نسبت به نسل قبلی خود ضخامت بیشتری دارند. دلیل بیشتر شدن ضخامت آیفون‌های جدید استفاده از یک باتری با ظرفیت بالاتر در این محصولات است.

مطالب مرتبط:

استفاده از باتری بزرگ‌تر یکی از مهم‌ترین درخواست‌های طرفداران اپل از این برند بوده است. دوربین‌های پشتی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس نیز بزرگ‌تر شده و اپل قابلیت‌های جدیدی به آن‌ها اضافه کرده است.

پردازنده‌ی هر دو مدل یاد شده A15 بایونیک است. البته آیفون ۱۳ استاندارد و آیفون ۱۳ مینی نیز به همین تراشه مجهز شده‌اند.

طراحی و رنگ‌بندی

آیفون ۱۳ پرو

دو مدل جدید پرو آیفون‌های جدید از سبک طراح شبیه به آیفون‌های سال گذشته بهره می‌برند و لبه‌ی این محصولات همچنان تخت است. نمایشگر دو دستگاه مورد اشاره نیز از نوع تخت بوده و به‌نظر می‌رسد تفاوت ظاهری چشمگیری با مدل‌های قبلی ندارند. البته همانظور که انتظار می‌رفت بخش ناچ آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس نسبت به قبل کمی‌ باریک‌تر شده است.

جنس بدنه‌ی گوشی‌های جدید اپل از استیل ضدزنگ بوده و بدنه‌ی پشتی آن‌ها نیز شیشه‌ای است. استفاده از فریم استیل باعث شده تا وزن این دستگاه نسبت به قبل کمی بیشتر به‌نظر برسد زیرا اپل در مدل‌های سال گذشته از فریم آلومینیومی بهره گرفته بود. هر دو مدل مورد بحث گواهی IP68 دارند و در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم خواهند بود.

نمایشگر

اپل همچنین امسال رنگ‌های بانشاطی را برای مدل‌های جدید آیفون در نظر گرفته است. این در حالی است که رنگ‌های در نظر گرفته شده برای مدل‌های پرو و پرو مکس کمی حرفه‌ای‌تر به‌نظر می‌رسند.

آیفون ۱۳ پرو از یک نمایشگر ۶.۱ اینچی اولد بهره می‌برد و آیفون ۱۳ پرو مکس به یک صفحه نمایش بزرگ ۶.۷ اینچی مجهز شده است.

نمایشگر هر دو مدل یا شده بسیار زیبا بوده و روشنای آن‌ها زیر نور آفتاب بسیار خوب است. این ویژگی‌ها باعث شده تا نمایشگر آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس یک مزیت مهم نسبت به مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر باشد. اما مهم‌ترین ویژگی نمایشگر این دو دستگاه پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و فناوری پروموشن است.

این ویژگی از چندسال قبل در گوشی‌های هوشمند اندرویدی ارائه شده و حال سرانجام شاهد اضافه شدن آن به آیفون‌ هستیم. این ویژگی یعنی نمایشگر گوشی شما در هر ثانیه ۱۲۰ بار رفرش می‌شود. برای مقایسه باید اشاره کنیم که نرخ تازه‌سازی اکثر نمایشگرهای فعلی ۶۰ هرتز است. استفاده از این نوع صفحه نمایش باعث می‌شود اسکرول کردن روی صفحه بسیار روان‌تر انجام شود. البته باید توجه داشته باشید که هنگام مشاهده‌ی محتوایی که نیاز به نرخ تازه‌سازی بالا ندارد، نمایشگر آیفون به‌طور خودکار نرخ تازه‌سازی را پایین خواهد‌ آورد تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

عمکلرد و حافظه‌

مهم‌ترین ویژگی هر چهار آیفون جدید اپل، پردازنده‌ی قدرتمند A15 بایونیک است. این تراشه جدیدترین نسل پردازنده‌ی موبایلی اپل است که نسبت به نسل قبلی آن از نظر سرعت بهبود یافته است.

مدل پایه‌ی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس با حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی به بازار عرضه خواهد شد، اما می‌توانید در صورت نیاز مدل‌های گران‌قیمت‌تر این دو محصول را هم خریداری کنید. این دو دستگاه در مدل ۲۵۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایتی نیز در دسترس مشتریان قرار خواهند گرفت. برای اولین‌بار اپل تصمیم گرفته آیفون‌های رده‌بالای خود را با حافظه‌ی داخلی یک ترابایتی هم روانه‌ی بازار کند. بنابراین شایعات در این زمینه واقعیت داشته و با خرید چنین دستگاهی مسلما هیچ‌گاه نیاز به استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس‌دی نخواهید داشت.

دوربین با قابلیت‌های پیشرفته

دوربین آیفون ۱۳ پرو

آيفون ۱۳ و ۱۳ پرو مکس به سه دوربین اصلی در بخش پشتی مجهز شده‌اند: یک دوربین اصلی فوق عریض، یک دوربین اصلی و یک دوربین زوم (لنز مخصوص زوم در دو مدل آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی وجود ندارد). دوربین اصلی و فوق عریض در تمام مدل‌های آيفون کیفیت یکسانی ارائه می‌دهد. از جمله بهبودهای اعمال شده در دوربین آیفون‌های جدید می‌توان به سریع‌تر شدن دیافراگم لنز فوق عریض اشاره کرد. همچنین سیستم پردازش تصاویر ثبت شده بهبود یافته و عکس‌های با کیفیت‌تری را تولید می‌کند.

یک حالت جدید به‌نام سینما مود (Cinema Mode) به دوربین هر چهار مدل آیفون جدید اپل اضافه شده است. این قابلیت به‌خصوص در هنگام استفاده از حالت پرتره بسیار کاربردی خواهد بود. این قابلیت پس‌زمینه سوژه را در ویدیوها محو می‌کند.

قابلیت منحصر‌به‌فردی که در مدل‌های پرو آیفون ۱۳ ارائه شده، پشتیبانی از کدک تصویری پرورز است. این فرمت عملکردی شبیه به RAW دارد با این تفاوت که برای فایل‌های ویدیویی در نظر گرفته شده و برای تنظیم رنگ کلیپ‌ها انعطاف بیشتری به تدوین‌گران خواهد داد. البته استفاده از این ویژگی باعث افزایش چشم‌گیر حجم فایل‌های ثبت شده خواهد شد.

سنسور لایدار که در حوزه‌ی واقعیت افزوده کاربرد دارد نیز همچنان فقط در آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس ارائه شده و متاسفانه امسال هم خبری از اضافه شدن این حسگر به مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر آیفون نیست.

کیفیت صدا

هر دو آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس از بلندگوهای دوگنه بهره می‌برند که یکی در زیر دستگاه قرار داده شده و بلندگوی دوم نیز در بخش گوشی بالای دستگاه تعبیه شده است. کیفیت صدای این دو محصول شبیه به کیفیت صدای آیفون‌های قبلی اپل است ولی به‌نظر می‌رسد حجم و عمق صدا در این دو دستگاه کمی بهبود یافته است.

آیفون ۱۳ پرو ۱۳ پرو مکس همچنان فاقد جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هستند که البته این موضوع چندان هم تعجب‌آور نیست. در عوض برای استفاده از هدفون‌های سیمی باید از درگاه لایتینگ استفاده کنید. همچنین مثل گذشته امکان استفاده از هدفون‌های بی‌سیم از جمله ایرپاد در آیفون‌های جدید وجود دارد.

باتری و شارژدهی

اگر تفاوت ابعاد نمایشگر را کنار بگذاریم، یکی از مهم‌ترین دلایلی که احتمالا باعث خواهد شد کاربران آیفون ۱۳ پرو مکس را به آیفون ۱۳ پرو ترجیح دهند، بهره بردن از یک باتری بزرگ‌تر است. امسال اپل باتری‌های بزرگ‌تری را در آیفون‌های جدید خود به‌کار گرفته اما ظرفیت باتری آیفون ۱۳ پرو مکس نسبت به سایر مدل‌ها بیشتر است. این مدل تا ۲۰ درصد ظرفیت بیشتری نسبت به قبل ارائه می‌دهد. این در حالی است که باتری آیفون ۱۳ پرو فقط در حدود ۱۰ درصد نسبت به قبل افزایش داشته است.

البته باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا باتری‌های بزرگ‌تر در کنار استفاده از نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های قبلی این محصول خواهند داشت یا نه.

جای تعجب نیست که اپل امسال هم در جعبه‌ی آیفون‌های جدید خود شارژر ارائه نکرده است. شما با خرید هر یک از مدل‌های آيفون ۱۳ علاوه بر خود دستگاه، فقط یک کابل شارژ دریافت خواهید کرد. بنابراین مثل سال گذشته باید شارژر آیفون را جداگانه خریداری کنید. اپل درحال حاضر مدل ۲۰ واتی شارژر خود را با قیمت ۲۰ دلار به‌فروش می‌رساند.

هر چهار مدل آیفون ۱۳ از قابلیت شارژ بی‌سیم مگ‌سیف تا ۱۵ وات با شارژر‌های سازگار، پشتیبانی می‌کنند.

قیمت و تاریخ عرضه

قیمت آیفون‌های جدید اپل به شرح‌ زیر است:

  • آیفون ۱۳ پرو مکس از ۱۱۰۰ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی
  • آیفون ۱۳ پرو از ۱۰۰۰ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی
  • آیفون ۱۳ از ۸۳۰ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی
  • آيفون ۱۳ مینی از ۷۳۰ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایت

همانطور که انتظار می‌رفت آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس از طریق سه اپراتور بزرگ آمریکا یعنی ورایزن، AT&T و T-Mobile به‌فروش خواهند رسید. امکان خرید آیفون‌های جدید برای علاقمدان در سایر نقاط جهان از ۲۴ سپتامبر آغاز خواهد شد.

منبع: PhoneA

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 80 views بار دسته بندی : اخبار تکنولوژی تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.