اخبار تکنولوژی با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022؛ نبرد غول‌ها - فارس بازان

قیمت‌ کارت‌های گرافیک به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد و ما هم در این مقاله قصد داریم به با ارزش‌‌ترین کارت‌های گرافیک با قیمت مناسب، نگاهی بیندازیم و در نهایت با ارزش‌ترین و بی‌ ارزش‌ترین کارت گرافیک را مشخض کنیم.

هر روز شاهد کاهش یافتن قیمت کارت‌های گرافیک و نزدیک شدن قیمت آن‌ها به قیمت کارخانه هستیم و در برخی موارد نیز این کارت‌ها حتی با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده آن برای تولید کننده به فروش می‌رسند. با وبسایت فارس بازان همراه شوید.

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

البته که این اطلاعات تنها در صورتی به کار شما خواهد آمد که به فکر خرید کارت گرافیک باشید، که البته بسته به کارت گرافیکی که به دنبالش هستید، شاید خیلی انتخاب منطقی‌ای هم نباشد. به عنوان مثال اگر قصد خرید یک کارت گرافیک رده بالای جدید دارید، شاید خرید آن در زمان کنونی فکر خوبی نباشد، چرا که محصول مورد نظر شما تا پایان امسال با کارت‌های گرافیک جدیدتر و سریع‌تر جایگزین خواهد شد.

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

هر چند آن عده از شما که به دنبال خرید کارت گرافیک معمولی‌تری هستند و قصد خرید محصولی میان رده را دارند، بهتر است اکنون خرید خود را انجام دهند چرا که به‌روزرسانی شدن این نوع کارت‌ها مدت بیشتری نسبت به کارت‌های گرافیک رده بالا طول خواهد کشید. البته اگر هم نمی‌خواهید برای رسیدن قیمت گذاری نسل جدید کارت‌های گرافیک صبر کنید، تصمیمتان منطقی است.

چون اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، قیمت گذاری در زمان عرضه کمی بیشتر از حالت عادی خواهد بود و وضعیت موجودی کارت‌ها هم تا ممکن است تا چندین ماه ضعیف باشد.

در این مقاله به تجزیه و تحلیل اطلاعات مختلفی از منابع گوناگونی خواهیم پرداخت. بیشتر کارت‌های گرافیکی به جز کارت‌های جدید اِی‌ ام دی مانند ۶۷۵۰ XT و ۶۶۵۰ XT نیز در این مقاله گنجانده شده‌اند. البته این کارت‌ها هم ارزش خرید ندارند، پس چیزی از دست نخواهید داد.

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

برای مقایسه‌های ما، شش بازی با دقت زیاد از میان پنجاه بازی نمونه انتخاب شده‌اند تا به طور کامل نماینده‌ عملکرد هر کارت گرافیک باشند. بازی‌های منتخب از این قرار هستند؛ Red Dead Redemption 2 روی تنظیمات Medium، Rainbow Six Seige روی تنظیمات Medium، Far Cry 6 روی تنظیمات Medium، Hitman 3 روی تنظیمات Medium، Dying Light 2 روی تنظیمات Medium و Shadow of the Tomb Raider روی تنظیمات گرافیکی High.

ما سراغ تک به تک بازی‌ها نخواهیم رفت، بلکه به جای این کار از داده میانگین محاسبه شده توسط تابع جئومین (Geomean) در اکسل استفاده خواهد شد که به ما خلاصه‌ای از عملکرد هر کارت می‌دهد که سپس ما از آن خلاصه برای به دست آوردن شاخص قیمت به ازای هر فریم خود استفاده خواهیم کرد.

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

دلیل این‌که در بازی‌ها از تنظیمات Medium استفاده می‌کنیم این است که بتوانیم هر دو نوع محصول رده بالا و رده پایین ارزان قیمت (Entry-level) را روی یک نمودار نشان دهیم. کارت‌های گرافیک رده پایین امروزی (مانند RX 6500 XT) برای بازی کردن با تنظیمات گرافیکی بالا ساخته نشده‌اند، پس گزینه Medium حد مناسب این کارت‌ها است.

در همین حین هم مدل‌های رده بالاتر از این نوع کارت‌ها را داریم که روی گزینه Medium به خوبی کار می‌کنند، هر چند بسیاری بازی کردن روی تنظیمات Ultra را ترجیح می‌‌دهند. ما همچنین مقداری داده ۴K جمع آوری کرده‌ایم که بیشتر از همه برای کارت‌های گرافیکی پرچمدار به کار خواهد آمد.

همه آزمایش‌ها با استفاده از کارت گرافیک Ryzen 7 5900X3D به همراه کارت حافظه DDR4-3600 CL16 و با فعال بودن Resizable BAR انجام شده‌اند (Resizable BAR گزینه‌ای است که گلوگاه پردازنده را به بهترین میزان ممکن کوچک ی‌کند، مخصوصا زمانی که در حال آزمایش با کیفیت ۱۰۸۰p باشید). همچنین لطفاً مد نظر داشته باشید که قیمت‌های ذکر شده در این مقاله طی هفته گذشته جمع‌آوری شده‌اند، پس ممکن است طی روزهای اخیر تغییراتی در آن‌ها ایجاد شده باشد. حالا برویم سراغ مقایسه‌ها.

با ارزش‌ترین کارت‌ گرافیک در رزولوشن ۱۰۸۰p

درست همان‌طور که در ماه آوریل شاهد بودیم، با ارزش‌ترین کارت گرافیک برای بازی کردن با کیفیت ۱۰۸۰p، کارت گرافیک AMD Radeon RX 6600 است که با قیمت ۷ درصد بهتر به ازای هر فریم، بهتر از Radeon 6600 XT است که در جایگاه دوم ما قرار دارد. کارت گرافیک ۶۵۰۰ XT در جایگاه سوم قرار دارد، هر چند با توجه به عملکرد سطح پایین و گستره ویژگی‌های محدودش، این کارت با اختلافی فاحش، احتمالاً بهترین قیمت به ازای هر فریم را ارائه می‌دهد.

با این‌که قیمت گذاری آن تا ۱۸۰ دلار و کمتر از قیمت کارخانه‌اش پایین آمده است، اما با این حال برای این‌که به قیمت به ازای هر فریم کارت ۶۶۰۰ برسد، باید قیمت آن بیشتر از ۱۶۰ دلار نباشد که این عدد اکنون قیمت RX 6400 است.

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

همان‌طور که گفتیم، قیمت گذاری آن نباید بیشتر از ۱۵۰ دلار شود و قیمتی در حدود ۱۰۰ دلار برای آن کفایت می‌کند. کارت گرافیک TRX 3050 هم با قیمت ۳۳۰ دلاری در حال حاضر بین RX 6600 و RX 6600 XT قرار می‌گیرد. هر چند مدل GeForce آن نسبت به کارت ۶۶۰۰ حدود ۴۳ درصد به ازای هر فریم قیمت بیشتری دارد و ۳۳ درصد هم از ۶۶۰۰ XT گران‌تر است که به نظر ما توجیه کردن این تفاوت قیمتی غیر ممکن است.

کارت گرافیک RTX 3050 اما علیرغم تمام بهبودی‌های قیمت‌اش طی ماه‌های اخیر، هنوز از ارزش خرید پایینی برخوردار است. پس RTX 3050 هنوز هم علیرغم تمام بهبودهای قیمت گذاری‌اش طی چند ماه اخیر از ارزش خرید پایینی برخوردار است.

یک مقایسه بسیار مناسب‌تر، مقایسه با کارت RTX 3060 با قیمت ۳۸۰ دلار است. در ماه آوریل این کارت حدود ۲۲ درصد به ازای هر فریم گران‌تر از ۶۶۰۰ XT بود و اکنون این اختلاف به تنها ۱۳ درصد رسیده است که به نظر ما این اختلاف، کارت RTX 3060 را به یک گزینه جذاب برای بازی کردن با کیفیت ۱۰۸۰p تبدیل می‌کند. البته اگر  DLSS برایتان مهم نیست (که البته در کیفیت ۱۰۸۰p چندان هم تاثیرگذار نیست)، کارت ۶۶۰۰ XT می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

بهترین کارت گرافیک در رزولوشن ۱۴۴۰p

بهترین کارت گرافیک 2022

برای بازی کردن با کیفیت ۱۴۴۰p هم با این‌که ما می‌توانیم مدل‌های رده بالاتر را با هم مقایسه کنیم، اما رده‌ بندی هر کارت گرافیک نسبت به مقایسه‌ای که در کیفیت ۱۰۸۰p انجام دادیم تغییر چندانی نکرده است. کارت RX 6600 هنوز هم از نظر هزینه به ازای هر فریم با ارزش‌ترین کارت گرافیک لیست ما است، اما کارت RX 6700 XT در کمال تعجب با تفاوت تنها ۴ درصد از RX 6600 گران‌تر است. البته که این دو کارت با توجه به تفاوتی که در عملکرد خود دارند، به هیچ وجه در یک رده قرار نمی‌گیرند، اما مقایسه این دو کارت ثابت می‌کند که کارت ۶۷۰۰ XT با قیمت حدودا ۵۰۰ دلاری، خرید بسیار ارزشمندی است.

البته که برخی از افراد ممکن است بحث کمبود ویژگی‌های ۶۷۰۰ XT (از جمله ناتوانی آن در اجرای DLSS و پشتیبانی ضعیف‌تر از ری تریسینگ نسبت به کارت‌های هم رده خود که توسط شرکت انویدیا تولید شده‌اند) را پیش بکشند. ما معتقدیم که این بحث‌ها درست هستند، چرا که  به عنوان مثال RTX 3060 Ti تنها ۱۲ درصد به ازای هر فریم گران‌تر است و نسبت به ۶۷۰۰ XT در تبدیل تصاویر در کیفیت ۱۴۴۰p کندتر است و همچنین ۳۰ دلار گران‌تر می‌باشد.

در این بازه قیمتی فکر می‌کنیم بسیاری از بازیکنان مایل به پرداخت مبلغی به نسبت کوچکی بیشتر از قبل برای دسترسی به ویژگی‌های کارت گرافیک انویدیا باشند؛ حداقل تا زمانی که به مرور زمان FDR 2.0 بتواند به پای DLSS برسد.

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

به لطف افت قیمت‌های کارت‌های انویدیا، اکنون تصمیم گیری قطعی بین کالاهای بخش‌های بالاتر بازار، سخت‌تر شده است. قبلاً ای‌ام‌دی با خیال راحت زیر رقیبشان انویدیا قرار داشت، اما این وضعیت دیگر برقرار نیست. کارت ۶۸۰۰ XT و RTX 3070 قیمت به ازای فریم یکسانی دارند و این در حالیست که مدل‌های دیگر ای‌ام‌دی، درست تا مدل RTX 3070 حدود ۱۵ درصد از ۶۸۰۰ XT گران‌تر هستند. بسته به این‌که شما ویژگی‌هایی که انویدیا ارائه می‌دهد را ارزیابی می‌کنید، انتخاب RTX 3080 ممکن است منطقی باشد؛ جایی که قبلاً ای‌ام‌دی بی‌تردید انتخاب می‌شد.

هر چند اگر به دنبال شبیه‌ترین کارت انویدیا به ۶۸۰۰ XT از نظر عملکرد آن در پردازش تصاویر هستید، مدل مورد نظر شما RTX 3080 Ti است که در حال حاضر ۳۷ درصد به ازای هر فریم گران‌تر است. هرچند ما قطعاً آن مدل یا هر مدل دیگری در سری رده بالای انویدیا پیشنهاد نمی‌کنیم، چرا که از ارزش خرید پایینی برخوردارند. اما بین RTX 3080 12 گیگبایتی و موارد ضعیف‌تر از آن

فکر می‌کنیم که انتخاب تیم سبز (شرکت انویدیا) عقلانی است، چرا که کارت‌های گرافیک انویدیا در ماه‌های اخیر از نظر ارزشی جایگاه بهتری پیدا کرده‌اند و فضای رقابتی‌تری را ایجاد کرده‌اند.

با ارزش‌ترین کارت گرافیک در رزولوشن ۴K

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

با ارتقاء به گیمینگ با کیفیت ۴K، ما شاهد حرکت صعودی کارت گرافیک‌های RTX 30 در نمودار هستیم، چرا که عملکرد این سری کارت در رزولوشن‌های بالاتر نسبت به کارت‌های ای‌ام‌دی بهتر است. با این‌که RX 6700 XT بی تردید بهترین گزینه طبق شاخص قیمت به ازای فریم است، اما ۳۰۶۰ Ti نیز به سمت صدر نمودار متمایل است و قیمت نسبت به فریم آن نسبت به محصول ارائه شده توسط ای ام دی ۸ درصد بیشتر است.

این تفاوت نسبت به تفاوت ماه آوریل، تفاوت بیشتری است، اما هنوز به اندازه‌ای نزدیک است که نیازمند توجه باشد؛ مخصوصاً اگر فکر می‌کنید مجموعه ویژگی‌های ارائه شده توسط انویدیا ارزش محصولاتش را برای شما بالاتر می‌برد.

در این رزولوشن (۴K) کارت‌های گرافیک رده بالا بیشتر از سایرین مورد نظر ما هستند؛ مخصوصاً آن کارت‌هایی که به طور میانگین بیش از ۹۰ فریم بر ثانیه ارائه می‌دهند. با ارزش‌ترین کارت گرافیک در اینجا  RTX 6800 XT است، اما همانطور هم که در رزولوشن ۱۴۴۰p دیدیم، قیمت محصولات GeForce در این ماه نسبت به ماه قبل نزدیک‌تر هستند.

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

RTX 3080 که در ماه آوریل ۱۳ درصد به ازای هر فریم گران‌تر بود، اکنون به تفاوت ۵ درصد به ازای هر فریم رسیده است، پس شاهد نبردی چنان تنگاتنگ هستیم که با توجه به ویژگی‌های ارائه شده توسط انویدیا، صرف نظر کردن از آن سخت است. نبرد بین RTX 3080 Ti و RX 6900 XT هم نزدیک‌تر شده است و این در حالی است که قبلاً مدل GeForce 19 دصد به ازای هر فریم گران‌تر بود که این تفاوت فاحش، خرید Radeon را به طور کامل توجیه می‌کرد، اما اکنون که تفاوت قیمتی این دو به ۱۱ درصد رسیده است، تصمیم گیری بسیار سخت‌تر شده است.

چیزی که خیلی تغییر نکرده این است که کارت‌های گرافیک پرچمدار انویدیا از ارزش خرید فوق العاده پایینی برخوردارند. RTX 3090 و مخصوصاً RTX 3090 Ti به ندرت سریع‌تر از RTX 3080 Ti هستند، اما در مقایسه با ۳۰۹۰ Ti، ۵۸ درصد به ازای هر فریم گران‌تر هستند. با این‌که که بافر VRAM بزرگ برای برنامه‌های مهندسی و به طور کل سنگین کارآمد است، اما برای بازی کردن، توجیه کردن خرید ۳۰۹۰ بسیار سخت است.

با ارزش‌ترین کارت گرافیک خارج از ایالات متحده آمریکا

با این‌که ما به طور کلی در همه بررسی‌هایمان ایالات متحده آمریکا را مرجع فهرست قیمت‌هایمان قرار می‌دهیم، اما در این مورد معتقدیم که انداختن نگاهی به اطلاعات سایر مناطق هم کارآمذ است، چرا که قیمت گذاری و قیمت به ازای هر فریم بسته به بازار مد نظر می‌تواند تفاوت فاحشی داشته باشد.

 اکنون بیایید نگاهی به اطلاعات به دست آمده از قاره اروپا بیاندازیم. در این مورد ما هنوز هم به میانگین‌های شش بازی با کیفیت ۱۴۴۰p نگاه می‌کنیم، اما قیمت‌هایمان را از Mindfactory در آلمان می‌گیریم. البته که ممکن است قیمت گذاری در کشور شما متفاوت باشد، این مورد تنها نمونه‌‌ای از اروپا است که در دسترس داشتیم و می‌توانیم ارائه دهیم. مد نظر داشته باشید که ما نمی‌توانیم از هر خرده‌فروشی اطلاعات جمع آوری کنیم.

با ارزش‌ترین کارت گرافیک در رزولوشن ۱۴۴۰p (اروپا)

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

اکنون در اروپا اما قیمت گذاری بیشتر به نفع ای ام دی است. درست مانند آمریکا، RX 6600 بهترین کارت گرافیک بازار است، اما چهار کارت گرافیک انویدیا دیگر هم پیش از مدل رتبه اول انویدیا قرار دارند که RX 6800 XT هم یکی از آن‌ها است. در اکثر نبردهای تک به تک، پیشنهاد کردن کارت گرافیک GeForce سخت است.

به عنوان نمونه با این‌که کارت ۶۶۰۰ حدود ۱۰ درصد از RTX 3060 ارزان‌تر است، اما ۲۱ درصد به ازای هر فریم ارزان‌تر است و انگار با خرید Radeon بیش از ۱۰۰ یورو صرفه جویی می‌کنید. این تفاوت‌ها، کارت ۶۶۰۰ را در بازار مین استریم در موقعیتی والاتر قرار می‌دهد. هرچند ظاهرا RTX 3050 در اروپا در موقعیت بهتری قرار دارد (اما با این‌ حال هنوز هم شگفت انگیز نیست).

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

برای خریداران کارت‌های گرافیک میان رده هم باید بگوییم که RX 6700 XT در اروپا، از موقعیتی شبیه به RTX 3060 Ti برخوردار است و مدل GeForce آن حدود ۱۲ درصد به ازای هر فریم گران‌تر می‌باشد. هرچند توجیه کردن هر خریدی متناسب با این کارت‌ها با قیمت بالای ۵۰۰ یورو، سخت است (حتی RTX 3070 هم ۱۰ درصد به ازای هر فریم گران‌تر است که به ما تفاوت زیادی را بین دو قاره آمریکا و اروپا نشان می‌دهد).

تنها کارتی که از موارد گفته شده مستثنی است، RX 6800 XT است که با تفاوت قیمت به ازای هر فریم زیر ۵ یورویی‌اش، انتخابی واضح برای کسانی است که قصد دستیابی به فریم ریتی عالی دارند.شبیه‌ترین کارت انویدیا هم با RTX 3080 شروع می‌شود و این مدل ۲۸ درصد به ازای هر فریم گران‌تر است و توجیه کردن خرید آن حتی با وجود تفاوت‌هایی که در ویژگی‌هایش وجود دارند، سخت است. این وضعیت برای مدل‌های رده بالاتر مانند RTX 3080 Ti و مخصوصاً RTX 3090 Ti گران‌ قیمت، بدتر هم می‌شود.

با ارزش‌ترین کارت گرافیک در رزولوشن ۱۴۴۰p (در استرالیا)

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

در استرالیا ما داده‌هایمان را از PC Case Gear دریافت می‌کنیم و برای تمام مدل‌های فهرست شده، کم‌ترین قیمت را انتخاب کرده‌ایم. هر دو سری کارت گرافیک RX 6600 تاج را در قیمت به ازای هر فریم بر سرشان می‌گذارند، در حالی که کارت‌های گرافیک انویدیا به طرز وحشتناکی توانایی رقابتشان را در این‌جا از دست داده‌اند.

RTX 3060 به عنوان مثال از نظر عملکرد مشابه ۶۶۰۰ XT است، اما با این حال ۵۵ درصد به ازای هر فریم گران‌تر است. فارق از این‌که چقدر می‌خواهید راجع به DLSS  در بخش عملکرد صحبت کنید، توجیه کردن پرداخت چنین مبلغی برای این کارت غیر ممکن است.

در میان کارت‌های میان رده اما RTX 3060 Ti نسبت به RX 6700 XT، ۱۷ درصد به ازای هر فریم گران‌تر است. RX 6700 XT احتمالاً قابل مقایسه‌ترین کارت انویدیا در این بخش است، اما با توجیه کردن خرید آن در کشورهای دیگر که این دو کارت از نر ارزشی بسیار نزدیک به هم هستند، سخت‌تر است.

این تفاوت ارزشی بین RTX 3080 در برابر ۶۸۰۰ XT هم برقرار است و درست مانند مناطق دیگر، توصیه کردن رده بالاترین کارت‌های گرافیک انویدیا از نظر ارزشی، غیر ممکن است. اما به طور کلی برای خرید کارت گرافیک GeForce در استرالیا، هزینه بیشتری نسبت به سایر کشورها متحمل خواهید شد.

جمع‌بندی

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

طبق آن‌چه تا به الان ذکر کردیم، موقعیت کارت‌های گرافیک مختلف در نقاط کلیدی مختلف، با در نظر گرفتن قیمت به ازای هر فریم، به صورت ذکر شده می‌باشد. البته مد نظر داشته باشید که ما این کارت‌ها به طور میانگین را روی شش بازی و روی تنظیمات متوسط و با رزولوشن‌های مختلف آزمایش کرده‌ایم. اگر درباره کارت‌ خاصی به اطلاعات دقیق‌تری نیاز دارید، به تصاویر ما نگاهی بیاندازید و برخی از مقایسه‌های تک به تک کارت‌های گرافیک روی پنجاه بازی مختلف را بررسی کنید و داده‌های مربوط به قیمت‌های این مقاله را روی آن‌ها اعمال کنید.

در مجموع باید از دو گروه از کارت گرافیک‌ها دوری کرد؛ یکی RX 6500 XT که با این‌که از نظر قیمت به ازای فریم بدترین کارت گرافیک این فهرست نیست، اما اگر کمبود ویژگی‌ها، پهنای باند PCIe محدود و بافر کوچک VRAM آن را در نظر بگیرید، خواهید دید که محصول افتضاحی است. ما نیز از آن اجتناب می‌کنیم.

در گروه دوم نیز RTX 3090 و RTX 3090 Ti قرار می‌گیرند که بنا به دلایل متفاوتی باید از آن‌ها دوری شود؛ این دو کارت در حال حاضر، بی ارزش‌ترین کارت‌ها برای گیمرها هستند و افزون بر این مورد، هنگام معرفی یک نسل کارت‌ گرافیک جدید در انتهای سال ۲۰۲۲، قیمت‌ آن‌ها بیش از همه کارت‌های دیگر افت خواهد کرد.

با ارزش‌ترین کارت گرافیک سال 2022

اما این‌که در نهایت کدام کارت را برای خرید در نظر بگیرید، تماماً بستگی به منطقه‌‌ای دارد که در آن زندگی می‌کنید. موارد متعددی وجود دارند که در آن‌ها کارت‌های گرافیک انویدیا در بحث قیمت به ازای هر فریم نسبت به ای ام دی برتری دارند، اما با این حال تنها ۱۰ درصد به ازای هر فریم گران‌تر هستند. اگر شما مشتاق استفاده از ویژگی‌هایی مانند DLSS و ری تریسینگ هستید، تفاوت‌ قیمت‌های این چنینی به سختی قابل توجیه هستند، اما اگر این‌گونه نیستید، کارت‌های ای ام دی به مراتب با ارزش‌تر هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 27 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها