اخبار تکنولوژی بررسی سرفیس پرو 8 مایکروسافت - فارس بازان

مایکروسافت از سال ۲۰۱۵ تبلت‌های سری سرفیس پرو و اکنون سرفیس پرو ۸ را با طراحی تقریباً مشابه با یکدیگر به بازار عرضه می‌کرد اما این شرکت در سال ۲۰۱۹ با عرضه‌ی دو پرچمدار سعی کرد تا مشکلات تبلت‌های قبلی خود را رفع کند.

سرفیس پرو ۷ محصولی قدرتمند بود که از طراحی نسبتاً قدیمی بهره می‌برد و سرفیس پرو ایکس نیز با وجود طراحی مدرن خود، از تراشه‌‌ی کم‌سرعت ARM استفاده می‌کرد که امکان اجرای بسیاری از اپلیکیشن‌های محبوب را نداشت.

متاسفانه هیچ‌ یک از این دو دستگاه کامل و بی‌نقص نبودند و بسیاری از کاربران در فضای مجازی از مایکروسافت خواسته بودند تا پردازنده‌ی سرفیس پرو ۷ را به سرفیس پرو ایکس اضافه کرده و در طراحی این دستگاه از سرفیس پرو ایکس الگوبرداری کند. حالا پس از دو سال مایکروسافت دقیقاً همین کار را انجام داده است. تبلت سرفیس پرو ۸ ترکیبی از بهترین ویژگی‌های سرفیس پرو ۷ و ایکس بوده است.

مایکروسافت سرفیس پرو 8

صفحه نمایش

اولین نکته‌ای که در سرفیس پرو ۸ قابل مشاهده است، صفحه نمایش ۱۳ اینچی آن است. این نمایشگر از رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل پشتیبانی کرده و تقریباً یک اینچ بزرگ‌تر از سرفیس پرو ۷ می‌باشد. حاشیه‌های کناری این تبلت نسبت به گذشته باریک‌تر شده و هرچند که لبه‌ی بالایی صفحه نمایش کمی بزرگ‌ به‌نظر می‌رسد اما بخش پایینی آن با اتصال کیبورد به‌طور کامل پوشش داده می‌شود.

ویژگی جدید دیگر این صفحه نمایش، پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز است. این ویژگی که معمولاً در تبلت‌های گیمینگ مشاهده می‌شود، موجب شده تا جستجو در محیط تبلت سریع‌تر از گذشته انجام شود و میزان تاخیر هنگام استفاده از قلم استایلوس به کمترین حد خود برسد.

مطالب مرتبط:

با این وجود، انتظار می‌رفت که سرفیس پرو ۸ از قابلیت نرخ تازه‌سازی پویا نیز بهره ببرد چرا که ویندوز ۱۱ از این ویژگی پشتیبانی می‌کند. این ویژگی برای ذخیره‌ی شارژ باتری، نرخ تازه‌سازی تصویر را با توجه به اپلیکیشن اجراشده از ۱۲۰ هرتز به ۶۰ هرتز و بالعکس تغییر می‌دهد.

با این وجود، نمای رنگ تصویر با توجه به محیط اطراف و به‌صورت خودکار تغییر می‌کند. این ویژگی Adaptive Color نام داشته و شما می‌توانید آن را از بخش تنظیمات روشنایی فعال و یا غیرفعال کنید. استفاده از این ویژگی در شب و در محیط‌های تاریک باعث می‌شود تا نور صفحه نمایش کاهش پیدا کرده و فشار کمتری به چشم‌ها وارد شود.

مایکروسافت سرفیس پرو 8

دوربین

مایکروسافت در قسمت پشتی سرفیس پرو ۸ از دوربین ۱۰ مگاپیکسلی استفاده کرده است. این دوربین امکان فیلم‌برداری به‌صورت ۴کی و فول اچ‌ دی را دارد اما دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی تبلت ویدیوها را تنها با رزولوشن ۱۰۸۰ ضبط می‌کند. همچنین کیفیت تصاویر وب‌کم سرفیس پرو ۸ نیز بسیار خوب بوده و عملکرد آن حتی در محیط‌های کم‌نور نیز مناسب است.

دوربین‌ سلفی تبلت از قابلیت تشخیص چهره‌ی Windows Hello نیز پشتیبانی کرده که می‌تواند بسیار کاربردی باشد. تنها مشکل سرفیس پرو ۸ در بخش دوربین‌ها مربوط به اپلیکیشن دوربین آن است. این اپلیکیشن در برخی مواقع هنگام جابه‌جایی بین دوربین اصلی و سلفی با مشکل مواجه شده و وظایف را با تاخیر انجام می‌دهد.

سرفیس پرو ۸ همچنین یکی از بهترین دستگاه‌های موجود برای برقراری تماس‌های ویدیویی توسط اپلیکیشن زوم است. این تبلت به میکروفون قدرتمندی مجهز شده که در تشخیص صدا عالی عمل می‌کند. همچنین کیفیت صدای این تبلت بسیار بالا بوده و این موضوع با توجه به سایز نسبتاً کوچک سرفیس پرو ۸ کار تحسین‌برانگیز مایکروسافت را نشان می‌دهد. سرفیس پرو ۸ حدود ۱٫۹۶ پوند وزن داشته و قطر آن ۰٫۳۷ اینچ می‌باشد.

مایکروسافت سرفیس پرو 8

صفحه کلید

صفحه کلید سرفیس پرو ۸، که مایکروسافت آن را به‌صورت جداگانه و با قیمت ۱۷۹ دلار به‌ فروش می‌رساند، از جنس فیبر کربن ساخته شده و نسبت به صفحه کلید نسخه‌های قبلی سرفیس پرو مقاومت بالاتری دارد. بسیاری از صفحه کلیدهای جداشونده کوچک و صاف هستند اما خوشبختانه صفحه کلید سرفیس پرو ۸ از این مشکلات رنج نمی‌برد. مایکروسافت همچنین روی پایه‌ی این صفحه کلید، فضایی برای قراردادن قلم هوشمند سرفیس اسلیم پن ۲ طراحی کرده است.

این قلم هوشمند از موتور لمسی داخلی بهره برده و قرار بوده تا به شما حس نوشتن بر روی کاغذ را بدهد. با این وجود، استایلوس سرفیس پرو ۸ در اجرای هدف خود چندان موفق نبوده و لرزش‌های ایجاد‌شده توسط آن، حس نوشتن بر روی کاغذ را القا نمی‌کند. برای مقایسه، قلم لنوو اکتیو پن در این زمینه عملکرد بهتری داشته است. همچنین در حال حاضر تنها چند اپلیکیشن از این قابلیت سرفیس اسلیم پن ۲ پشتیبانی می‌کنند و انتظار می‌رود که در آینده لیست این اپلیکیشن‌ها افزایش پیدا کند.

مایکروسافت سرفیس پرو 8

سخت‌ افزار

بیشترین تفاوت سرفیس پرو ۸ با سرفیس پرو ایکس در بخش سخت‌افزار آن‌ است. نسخه‌ی پایه‌ی این تبلت از پردازنده‌ی اینتل Core i5 بهره برده اما نسخه‌ی بررسی‌شده در این مقاله به پردازنده‌ی Core i7-1185G7 مجهز شده است. این یکی از قدرتمندترین پردازنده‌هایی است که اینتل برای لپ تاپ‌های سبک طراحی کرده است. لپ تاپ‌های پرچمداری مانند دل XPS 13 و لنوو یوگا ۹i نیز از این پردازنده استفاده کرده‌اند.

این نسخه از سرفیس پرو ۸ همچنین از ۱۶ گیگابایت رم و گرافیک مجتمع Iris XE بهره برده است. در آزمایش‌های انجام‌شده، این تبلت ۱۵ تا ۱۶ صفحه ‌وب در مرورگر کروم را همزمان با برقراری تماس ویدیویی باز کرده و با اجرای چندین اپلیکیشن و استریم ویدیو نیز با هیچ مشکلی مواجه نشد. این تنها بخشی از توان تراشه‌ی قدرتمند اینتل بوده و همان‌طور که گفته شد، اینتل آن را برای دستگاه‌های قابل حمل قدرتمند طراحی کرده است.

سیستم خنک‌سازی سرفیس پرو ۸ شامل اتاق بخار، سه لوله‌ی انتقال گرما و سه لایه‌ی گرافیتی می‌شود. همین موضوع باعث شده تا این تبلت نسبت به نسخه‌های قبلی کمی سنگین‌تر و بزرگ‌تر باشد. این سیستم خنک‌سازی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و تبلت با استفاده‌ی سنگین نیز بیش از حد گرم نمی‌شود.

مایکروسافت سرفیس پرو 8

باتری

مایکروسافت اعلام کرده بود که عمر باتری سرفیس پرو ۸ با هر بار شارژ ۱۶ ساعت خواهد بود. در آزمایش‌های انجام‌شده، باتری این تبلت پس از هشت و نیم ساعت فعالیت سنگین در حالت ذخیره‌ی انرژی با میزان روشنایی متوسط و نرخ ۶۰ هرتز به‌طور کامل خالی شد. البته در این آزمایش باتری به‌طور کامل شارژ نشده بود. همین آزمایش با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز شارژ باتری را پس از ۷ ساعت خالی کرد.

مایکروسافت سرفیس پرو 8

سرعت شارژ باتری سرفیس پرو ۸ نسبتاً بالا بوده و شارژ ۵۰ درصدی آن با استفاده‌ی سبک از مرورگر کروم حدود ۶۰ دقیقه به‌طول می‌انجامد. این سرعت شارژ با استفاده از شارژر سرفیس کانکت به‌دست آمده و سرعت شارژ با استفاده از درگاه USB-C و تاندربولت تبلت پایین‌تر خواهد بود. متاسفانه تعداد درگاه‌های سرفیس پرو ۸ به دلیل کوچک‌بودن آن چندان زیاد نیست اما با این حال، شما می‌توانید دو نمایشگر ۴کی را به آن متصل کنید.

در چند سال گذشته کاربران زیادی به دنبال خرید تبلت‌های سرفیس پرو ۷ و ایکس بودند اما مشکلات پردازنده‌ی نسخه‌ی ایکس و طراحی نسخه‌ی ۷ باعث شده بود تا نتوان هیچ‌کدام از آن‌ها را به کاربران پیشنهاد داد. اما سرفیس پرو ۸ دقیقاً ترکیبی از طراحی مدرن و سخت‌افزار قدرتمند بوده و یکی از بهترین تبلت‌های موجود در بازار است.

جمع بندی

این تبلت به هیچ عنوان ارزان نبوده و نسخه‌ی پایه‌ی آن ۱٫۰۹۹ دلار قیمت داشته و نسخه‌های مجهز به کیبورد و قلم هوشمند آن نیز به ترتیب ۱٫۲۷۹ و ۱٫۳۷۹ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. نسخه‌ی پایه همچنین از ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره برده و این در حالی است که نسخه‌ی بررسی‌شده در این مقاله دوبرابر رم و حافظه‌ی داخلی بیشتر داشته و از پردازنده‌ی سریع‌تری استفاده کرده است.


نکات مثبت:

  • طراحی مدرن
  • نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز
  • عملکرد عالی

نکات منفی:

  • قیمت بالا
  • عدم عرضه‌ی کیبورد و قلم هوشمند به همراه تبلت
  • درگاه‌های کم

۸.۵/۱۰


نظر شما در مورد تبلت سرفیس پرو ۸ چیست؟ مایکروسافت باید چه ویژگی‌هایی را به این تبلت اضافه کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 107 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها