اخبار تکنولوژی در اینترنت هیچ کس باور ندارد که شما یک انسان هستید - فارس بازان

فناوری هوش مصنوعی به‌سرعت در حال فراگیر شدن است و ما بتدریج شاهد حضور این فناوری در همه ابعاد زندگی روزمره خود هستیم. برای مثال، دستیارهای هوشمند صوتی در گوشی‌های هوشمند نمونه عینی این فناوری هستند که به ما در انجام بسیاری از کارها کمک می‌کنند. اخیرا نیز چت بات ChatGPT که توسط شرکت OpenAI توسعه یافته است توانسته به موفقیت خوبی در این زمینه دست یابد. 

شرکت OpenAI با معرفی چت بات ChatGPT در صدر اخبار قرار گرفته است و اکثر مردم درباره این بات هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن صحبت می‌کنند‌. این بات قادر است به کمک هوش مصنوعی به سوالات کاربران پاسخ‌های متناسبی دهد، البته خیلی از کارشناسان نسبت به آینده هوش مصنوعی نگران هستند و معتقدند که این فناوری ممکن است به ضرر انسان تمام شود.

شرکت مایکروسافت نیز به‌تازگی وارد این حوزه شده و سرویس‌های خود از جمله بینگ و مرورگر اج را با ChatGPT ادغام کرده است. این شرکت می‌خواهد در سرویس‌های ابری خود نیز از این پلتفرم‌ هوش مصنوعی بهره بگیرد. گوگل هم برنامه جدی برای ورود به دنیای چت بات‌‌ها دارد و این شرکت چت بات اختصاصی خودش را به نام Bard رونمایی کرد. این چت بات در واقع یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است که امکان پاسخگویی به سوالات کاربران را در قالب گفتگو و متن را دارد قرار است این چت بات با سایر محصولات گوگل مثل موتوری جستجوی گوگل یکپارچه شود. 

چت بات بارد گوگل

حالا با توسعه و گسترش روزافزون هوش مصنوعی در فضای اینترنت، مشکلی که به وجود آمده است این است که انسان‌ها باید به‌طور مداوم ثابت کنند که واقعا انسان هستند و ربات نیستند. اخیرا یک زن آمریکایی به نام نیکول ویدیویی در تیک تاک منتشر کرده بود که با واکنش‌های عجیبی مواجه شد. خیلی از کاربران در کامنت‌هایی که زیر این ویدیو گذاشته بودند گفته بودند که این ویدیو را یک انسان آماده نکرده بلکه توسط یک ربات هوش مصنوعی تهیه شده است.  

مساله‌ای که این‌روزها با آن مواجه هستیم این است که ابزارهای هوش مصنوعی در شبیه‌سازی رفتار ما و تظاهر به انسان بودن بسیار پیشرفت کرده‌اند و تقریبا به سختی می‌توان تشخیص داد که دقیقا چه کسی در اینترنت حضور واقعی دارد. ما اخیرا شاهد معرفی چت بات‌های جدیدی مثل ChatGPT و Bard بودیم که می‌توانند بسیاری از کارهای انسانی بدون هیچ نقصی انجام دهند. در واقع ما در اینترنت با انواع مختلفی از شخصیت‌های دیجیتال سروکار داریم که به‌راحتی می‌توانند رفتار انسان‌ها را تقلید کنند. به همین خاطر، اکثر وب‌سایت‌ها و صفحات اینترنتی به‌طور پیوسته از ما می‌خواهند تا ثابت کنیم واقعا انسان هستیم. این اتفاق در طول روز برای صدها هزار نفر از مردم دنیا در فضای وب اتفاق می‌افتد و گریزی از آن نیست. 

بد نیست بدانید که در سال ۱۹۹۷ میلادی اولین نسخه CAPTCHA توسط شرکت Sanctum معرفی شد. این قابلیت در واقع راهکاری برای تشخیص ربات‌های خودکار از انسان‌ها بود. نام CAPTCHA بعدا در سال ۲۰۰۳ توسط محققان دانشگاه کارنگی ملون و IBM به ثبت رسید و حالا ما شاهد استفاده گسترده از آن در صفحات وب هستیم. هدف اولیه این فناوری، جلوگیری از انجام کارهای کامپیوتری خودکار مثل ثبت‌نام انبوه برای ایمیل، حمله به وب‌سایت‌ها یا نفوذ در نظرسنجی‌های آنلاین بود. شما برای اینکه به CAPTCHA ثابت کنید ربات نیستید باید حروفی را در یک باکس کوچک وارد کنید یا داخل یک کادر علامت بزنید.

حالا ظهور چت‌بات‌هایی مثل DALL-E و ChatGPT نگرانی‌های بسیار زیادی را در این زمینه ایجاد کرده است. این پلتفرم‌ها که بر پایه هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند می‌توانند مانند نویسندگان حرفه‌ای داستان بنویسند یا مثل هنرمندان برجسته کارهای هنری تولید کنند. آن‌ها می‌توانند تنها با چند کلیک ساده اکثر کارهایی که انسان‌ها در طول چند ماه انجام می‌دهند در عرض چند دقیقه و حتی چند ثانیه انجام دهند. طبق آمار منتشر شده، چت‌ بات ChatGPT که ماه نوامبر ۲۰۲۲ معرفی شد هم‌اکنون ۳۰ میلیون کاربر فعال دارد و در طول یک روز بیش از ۵ میلیون بار بازدید می‌شود.

ChatGPT

البته شرکت‌های دیگری مثل مایکروسافت و گوگل نیز بیکار ننشسته‌اند و چت‌بات‌های اختصاصی خودشان را برای رقابت با ChatGPT معرفی کرده‌اند. بنابراین حالا مساله ما فقط اثبات خودمان به CAPTCHA نیست بلکه چیزی فراتر از آن در حال اتفاق افتادن است: هوش مصنوعی در حال تسخیر همه ابعاد زندگی ماست و دیگر نمی‌توان مثل هر زمان دیگر مطمئن بود آنچه در اینترنت اتفاق می‌افتد واقعا توسط انسان شده است. 

از طرف دیگر، ما با اتهام ربات بودن در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم. اخیرا در جریان شکایت جانی دپ از امبر هرد شاهد بودیم که طرفداران این دو نفر همدیگر را متهم را استفاده از ربات‌های آنلاین در فضای مجازی می‌کردند. اگر بخواهیم به مثال دیگری اشاره کنیم می‌توان بسیاری از سلبریتی‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاکرام و توییتر نام برد که متهم به داشتن فالوورهای بات هستند و ادعا می‌شود که اکثر دنبال‌کنندگان آن‌ها ربات‌ها هستند. 

اخیرا هم یک کاربر تیک تاک به نام دانیشا کارتر با اتهام ربات بودن از سوی فالوورهای خود روبه‌رو شده بود. دنبال‌کنندگان این شخص از او خواسته بودند که ثابت کند ربات هوش مصنوعی نیست. برخی کاربران حتی از او ‌خواسته بودند ویدیویی از خودش در حال پر کردن کادر CAPTCHA منتشر کند. او سپس مجبور شد ویدیویی از خودش پخش کند تا به فالوورهایش اثبات کند که ربات نیست. 

به نظر می‌رسد هر چقدر ما انسان‌ها برای اثبات انسان بودن خود تلاش می‌کنیم، فناوری‌های باهوش‌تری از راه می‌رسند که کار ما را سخت‌تر می‌کنند.  در واقع هر چه بیشتر مردم از رایانه‌ها برای اثبات انسان بودن خود استفاده کنند، رایانه‌ها باهوش‌تر می‌شوند. طبق تحقیقی که گوگل در سال ۲۰۱۴ انجام داده بود، یک ابزار هوش مصنوعی می‌تواند سخت‌ترین و پیچیده‌ترین CAPTCHA را با دقتی حدود ۹۹ درصد حل کند، اما انسان‌ها فقط با دقت ۳۳ درصد می‌توانند این کار را انجام دهند.  در واقع به همین‌خاطر بود که در CAPTCHAها به جای متن از تصویر استفاده شد و از کاربران خواسته شد تا یک شیء خاص را در بین چند تصویر شناسایی کنند‌. اما نکته جالب‌توجه اینجا بود که ربات‌ها بلافاصله یاد گرفتند که چگونه اشیاء خاص را در داخل یک سری تصاویر شناسایی کنند. آن‌ها به‌سرعت خودشان را به‌روز کردند و باهوش‌تر شدند. 

ChatGPT چت بات

البته ما اخیرا وارد عصر تازه‌ای به نام No CAPTCHA reCAPTCHA شده‌ایم که انسان بودن ما را براساس رفتارهایمان ثابت می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد که ربات‌ها به‌زودی بر این فناوری نیز غلبه خواهند کرد و ما باید دوباره راه‌های دیگری برای اثبات انسان بودن خود در فضای اینترنت پیدا کنیم. یکی از استادان دانشگاه‌های آمریکا به نام ملانی میچل گفته است که رابطه میان CAPTCHA و هوش مصنوعی چیزی شبیه به یک مسابقه تسلیحاتی است که هیچ ‌پایانی برای آن نمی‌توان متصور بود. میچل معتقد است که بایستی یکسری  قوانین و مقررارت اجتماعی برای این استفاده  از پلتفرم‌های هوش مصنوعی وضع شود تا به این مسابقه بی‌ثمر پایان داده شود. 

به هر حال، فناوری‌های نوظهور به سرعت در حال پیشرفت هستند و هوش مصنوعی نیز توانسته به موفقیت‌های زیادی دست یابد و به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک همه جهان ما را تسخیر خواهد کرد. در چنین شرایطی طبیعی است که هیچ کس باور نکند شما در فضای آنلاین یک انسان هستید بلکه همه تصور می‌کنند که با یک بات هوش مصنوعی طرف هستند. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

منبع: TheVerge

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 125 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 14 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها