اخبار تکنولوژی مقایسه گوشی های شیائومی 13 و آیفون 14 - فارس بازان

هرچند که تعداد گوشی‌های پرچمدار کامپکت در بازار نسبت به قبل رو به کاهش است اما با این وجود خوشبختانه هنوز هم شاهد عرضه‌ی چنین محصولاتی به بازار هستیم. شیائومی ۱۳ جدیدترین گوشی پرچمدار کامپکت بوده که از عرضه‌ی آن تنها چند روز می‌گذرد. در حال حاضر تا عرضه‌ی گلکسی S23 به بازار تنها می‌توان از آیفون ۱۴ به عنوان رقیب اصلی این گوشی یاد کرد. در این مقاله به مقایسه‌ این دو گوشی خواهیم پرداخت.

شیائومی ۱۳ آیفون ۱۴
ابعاد و وزن ۱۵۲٫۸ در ۷۱٫۵ در ۸ میلی‌متر
۱۸۵ گرم
۱۴۶٫۷ در ۷۱٫۵ در ۷٫۸ میلی‌متر
۱۷۲ گرم
نمایشگر ۶٫۳۶ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، اولد ۶٫۱ اینچ، ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل، اولد XDR سوپر رتینا
تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲، هشت هسته‌ای با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز A15 بایونیک، ۶ هسته‌ای با
فرکانس ۳٫۲۲ گیگاهرتز
حافظه رم ۱۲/۸ گیگابایتی
حافظه‌ی داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایتی
رم ۶ گیگابایتی
حافظه‌ی داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایتی
سیستم عامل آی او اس ۱۶ اندروید ۱۳
اتصالات وای‌فای ۸۰۲٫۱۱، بلوتوث ۵٫۳، GPS وای‌فای ۸۰۲٫۱۱، بلوتوث ۵٫۳، GPS
دوربین ۵۰٫۳ مگاپیکسلی (f/1.8)
10 مگاپیکسلی (f/2.0)
12 مگاپیکسلی (f/2.2)
سلفی ۳۲ مگاپیکسلی (f/2.0)
۱۲ مگاپیکسلی (f/1.5)
12 مگاپیکسلی (f/2.4)
12 مگاپیکسلی (f/1.9)
باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۶۷ واتی
شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی
۳۲۷۹ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۲۷ واتی
شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی
ویژگی‌های جانبی ۵G، دو سیم کارت، ضد آب IP68، شارژ معکوس ۱۰ واتی ۵G، دو سیم کارت، سیم کارت الکترونیکی، مگ سیف ۱۵ واتی، ضد آب IP68

طراحی

بدون شک شیائومی در این بخش برای رقابت با آیفون ۱۴ کار سختی دارد چرا که پرچمدار اپل از طراحی نمادینی برخوردار بوده و کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای دارد. این گوشی از پنل پشتی شیشه‌ای با قاب کناری آلومینیومی بهره برده و از حفره‌ی ناچ و محفظه دوربین‌های کلاسیک اپل استفاده کرده است. آیفون ۱۴ همچنین استاندارد IP68 را دریافت کرده و تا عمق ۶ متری آب دوام می‌آورد.

شیائومی ۱۳ نیز از پنل پشتی شیشه‌ای و قاب کناری آلومینیومی برخوردار بوده اما سایز نمایشگر تخت آن نسبت به آیفون ۱۴ پرو بزرگ‌تر است. این گوشی همچنین مقاومت در برابر آب ضعیف‌تری داشته و تنها تا عمق ۱٫۵ متری آب قابل استفاده است.

شیائومی 13

مطالب مرتبط:

نمایشگر

هرچند که تولید رنگ نمایشگر گوشی آیفون ۱۴ بهتر از شیائومی ۱۳ است اما نمایشگر پرچمدار شیائومی نیز بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. این گوشی از نمایشگر اولد ۶٫۳۶ اینچی با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (+FHD) و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز بهره برده و از فناوری‌های دالبی ویژن و +HDR10 پشتیبانی می‌کند.

آیفون ۱۴ نیز به نمایشگر اولد XDR سوپر رتینا با سایز ۶٫۱ اینچ، وضوح ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل (+FHD) و نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز مجهز شده و از فناوری‌های دالبی ویژن و HDR10 پشتیبانی می‌کند اما برخلاف شیائومی ۱۳ خبری از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر در آن نیست.

سخت افزار و سیستم عامل

با بررسی دقیق این دو گوشی می‌توان متوجه شد که سیستم‌عامل‌ آن‌ها مهم‌ترین نقش را در عملکرد آن‌ها دارد. از این رو آیفون ۱۴ علی‌رغم استفاده از سخت‌افزار ضعیف‌تر، به لطف بهینه‌سازی فوق‌العاده‌ی آی او اس ۱۶، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

آیفون ۱۴ از تراشه‌ی A15 با حداکثر فرکانس ۳٫۲۳ گیگاهرتز، ۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره برده اما شیائومی ۱۳ به تراشه‌ی جدیدتر اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با حداکثر فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز، ۱۲ گیگابایت رم و حافظه‌ی داخلی ۵۱۲ گیگابایتی UFS 4.0 مجهز شده است.

آیفون 14

مطالب مرتبط:

دوربین

بدون شک شیائومی ۱۳ در این بخش نسبت به آیفون ۱۴ برتری دارد. ترکیب دوربین‌های این گوشی شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال، تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی با زوم ۳٫۲x و فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی می‌شود. در طرف دیگر، آیفون ۱۴ از دوربین تله‌فوتو بهره نبرده و تنها به دو دوربین اصلی و فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده است.

باتری و قیمت

باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی شیائومی ۱۳ بسیار بزرگ‌تر از باتری ۳۲۷۹ میلی‌آمپرساعتی آیفون ۱۴ است اما عمر باتری این دو گوشی تفاوت خاصی با یکدیگر ندارد چرا که آی او اس ۱۶ به شدت بهینه بوده و مصرف انرژی بسیار کمی دارد. با این وجود، شیائومی ۱۳ از شارژ باسیم سریع‌تر ۶۷ واتی و بی‌سیم ۵۰ واتی بهره برده است. در حال حاضر این گوشی با قیمت آغازین ۵۸۴ دلار (۵۰ یورو) در دسترس قرار گرفته اما آیفون ۱۴ با قیمت ۷۹۰ دلار (۷۴۴ یورو) روانه‌ی بازار شده است.

شیائومی ۱۳

نقاط قوت:

  • قیمت کمتر
  • دوربین‌های بهتر
  • شارژ سریع‌تر
  • نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز

نقاط ضعف:

  • ابعاد بزرگ‌تر

آیفون ۱۴

نقاط قوت:

  • دسترسی بهتر
  • مقاوم در برابر آب
  • فیس آی‌دی
  • مگ سیف

نقاط ضعف:

نظر شما در مورد گوشی‌های شیائومی ۱۳ و آیفون ۱۴ چیست؟ به‌نظر شما کدام یک از این دو گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Gizmochina

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 119 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 24 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها