اخبار تکنولوژی نشانه هایی كه غیرقابل کنترل بودن هوش مصنوعی را اثبات می کنند - فارس بازان

سرانجام، پس از دیدن فیلم‌های متعدد در رابطه با هوش مصنوعی و خواندن کتاب‌های ارزشمند آیزاک آسیموف، وقت آن فرا رسیده تا طلوع صنعت هوش مصنوعی را به شکل پررنگ‌تری اعلام کنیم.

امروزه، شرکت‌های محبوب و قدرتمند جهان در حوزه تکنولوژی و علوم مرتبط، از هوش مصنوعی برای بهبود و تسهیل تجربه زندگی ما استفاده می‌کنند. از موتورهای جستجو و هالیوود گرفته و حتی صنعت رسانه، همگی در حال استفاده از هوش مصنوعی هستند و حتی زمینه‌های بنیادین مانند: هنر، سیستم قضایی و حتی راه و روش زندگی نیز درهای خود را به روی این حوزه از فناوری باز کرده اند.

در این بخش به معرفی نشانه‌های هشداری می‌پردازیم که اگرچه نشان دهنده قدرت این حوزه در زمینه‌های مختلف هستند، اما موجب اثبات این ادعا می‌شوند که هوش مصنوعی با سرعت بیشتری رو به جلو می‌تازد و هرچه بیشتر می‌گذرد، دیدگاه ما را نسبت به خود جدی و جدی‌تر می‌کند.


هوش مصنوعی که آزمون برنامه نویسی را قبول شد

هوش مصنوعي

چت جی پی تی، هوش مصنوعی معروف شرکت Open Ai به اندازه‌ای باهوش است که توانست از آزمون برنامه نویسی گوگل سربلند بیرون بیاید و در دسته بندی سوم برنامه نویسان این شرکت قرار بگیرد.

براساس خبری که مجله PC Magazine منتشر کرد، میانگین درآمد این سطح از برنامه نویسان گوگل بالغ بر ۱۸۳ هزار دلار است و دستاورد جدید چت جی پی تی منجر شد تا بسیاری از برنامه نویسان نسبت به جایگاه خود در شرکت و منابع انسانی ابراز نگرانی کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در دادگاه

هوش مصنوعی

خودکارسازی سیستم قضایی،‌ شايد يكی از بدترين ايده‌هايی باشد كه كاربران شنيده اند؛‌ زيرا، مراحل دادگاه و قوانين بسيار حساس هستند و بررسی پرونده و شنيدن حرف‌های شاهدان بسيار مهم است.

بااينحال، دادگاه كلمبيا تصميم گرفت تا برای اجرای قانون برای بيمه درمان يک كودک اوتيسمی از چت جی پی تی استفاده كند. قاضی جوآن منويل پاديلا به اين نتيجه رسيد كه استفاده از چت بات،‌ اتلاف زمان برای فرايند دادگاه را كاهش می‌دهد.

او همچنين اضافه كرد كه استدلال اين تصميم توسط هوش مصنوعی سنجيده خواهد شد و هدفی كه بدنبال آن هستيم اين است كه زمان مصرف شده برای فرایند قضاوت را بهينه سازی كنيم.

با وجود تمامی اين تصميم گيری‌ها،‌ دادگاه كلمبيا پس از چند روز،‌ استفاده از هوش مصنوعی در دادگاه را كنسل كرد و دادگاه به روال عادی برگزار شد.

فيلمنامه نويسی

هوش مصنوعی

چند برنامه و سرويس فيلم در حال تبليغ نكات مثبت هوش مصنوعی در صنعت فيلم سازی هستند و ادعا می‌كنند كه هوش مصنوعی می‌تواند فيلمنامه بنويسد و روند ساخت فيلم را به شکل خوكار جلو ببرد.

به عنوان نمونه،‌ استارت آپ Deep Mind از از ابزار جديد خود به نام “Dramatron”‌رونمايی كرد كه در قالب دستيار فيلمنامه نويس مورد استفاده قرار می‌گيرد.

Dramatron به فيلمنامه نويسان برای توليد داستان‌های سلسله مراتبی، نوشتن توضيحات برای شخصيت‌ها،‌ نكات پلات فيلم، توضيحات مكان ها و ديالوگ‌ها همكاری می‌كند.

صداپيشگی

تحقیقات اخير نشان می‌دهد كه صنعت سرگرمی در تلاش برای خودكارسازی صداپيشگی است. براساس اين گزارش،‌ از صداپيشگان خواسته شده تا به هوش مصنوعی اجازه دهند تا از صدای آنها نسخه‌ای جداگانه ذخيره کند و بعدها از صدا در زمینه‌های مختلف استفاده كند.

اگرچه این موضوع، ذخيره صدای صداپيشگان و استفاده از آن را برای پروژه‌های آينده و حتی پس از مرگ را آسانتر می‌كند، اما بسياری بر اين باور هستند كه نمونه برداری از صدا موجب بيكار شدن بسياری از افراد فعال در اين حوزه می‌شود و حتی ممکن است بدون توجه به حق و حقوق صداپیشگان، از صدای آنها سوء استفاده شود.

روزنامه نگاری

هوش مصنوعی

صنعت نشريات و روزنامه نگاری نيز از تيرهای هوش مصنوعی درامان نمانده و روزی را تصور كنيد كه روزنامه نگاران بايد مطالب نگارش شده توسط هوش مصنوعی را مطالعه كنند.

براي به واقعيت تبديل كردن اين مورد،‌ بايد بدانيد كه وبسايت خبری Cnet از هوش مصنوعی‌های ساخته شده خود به عنوان تحليلگر اقتصادی استفاده می‌كند. به علاوه،‌ اگرچه مشكلات نگارشی و اطلاعات غلط در هوش مصنوعی موج می‌زند،‌ اما مهم‌تر از آن، گاهی اوقات موارد سرقت ادبی نيز به چشم می‌خورد.

از اينرو، بهتر است تا نقش آفرينی هوش مصنوعی در روزنامه نگاری و نویسندگی را به تعويق بياندازيم و يا بعدها با پيشرفت در اين حوزه از آنها استفاده كنيم.

بازار سهام

مانند هر صنعت ديگری، وال استريت نيز نسبت به استفاده از هوش مصنوعی هيجان زده است. روزنامه مورنينگ بریف نوشت كه ماشين تبليغاتی بازار سهام، حالا روی هر چيزی با برچسب هوش مصنوعی علاقه نشان می‌دهد.

اين جمله بدان معنی است،‌ كه هر شركتی كه محصولاتش بتوانند با سيستم اتوماسيون و هوش مصنوعی ارتباط برقرار كند، در NASDAQ شاهد يک موفقيت چشمگير خواهد شد.

جاسوسی

هوش مصنوعی

شايد اين مورد، يک موضوع فوق العاده ترسناک و غير قابل باور باشد، ولی می‌توان روزی را تصور كرد كه سيستم‌های نظارتی با هوش مصنوعی ادغام خواهند شد و تركيب فوق العاده ترسناکی را بوجود می‌آورند.

متاسفانه، وبسايت وايرد اخيرا گزارش داد كه دولت روسيه درصدد تجهيز دوربين‌های امنيتی شهری به هوش مصنوعی است تا كشوری را بوجود بياورند كه جایی برای پنهان شدن وجود نداشته باشد.

به علاوه، جاسوسی تنها به دوربين‌های امنيتی شهر خلاصه نمی‌شود و حتی ممكن است شركت‌های توليد كننده تجهيزات خانه هوشمند، اسباب بازی و ربات‌های خانگی نيز از طريق هوش مصنوعی و دوربين،‌ رفتارهای روزانه ما و فرزندانمان را بررسی و گزارش كنند.

رقابت از طريق هوش مصنوعی

رقابت از طريق هوش مصنوعی، به شكل جدی شروع شده و شركت‌های مهم در سيليكون ولی در حال سرمايه گذاری روی هوش مصنوعی هستند و قصد دارند محصول جديد و جنجال برانگيزی را توليد كنند.

مايكروسافت در اوايل اين ماه از ادغام هوش مصنوعی چت جی پی تی با موتور جستجوی بينگ پرده برداری كرد و ساتيا نادلا نيز به شكل رسمی در مصاحبه با ورج اعلام كرد كه مسابقه از امروز شروع شده است و می‌خواهد از اين ابزار برای افزايش لذت اكتشاف كاربران استفاده كند.

ناگفته نماند كه هوش مصنوعی گوگل نيز با نام ” بارد” به شكل رسمی راه اندازی خواهد شد. متاسفانه اين ابزار جديد گوگل هنگام راه اندازی دچار اشتباه و موجب كاهش سهام اين شركت شده است.

در همين حال،‌ غول‌های فناوری مانند علی بابا( نسخه چينب آمازون) و بايدو كه به عنوان نسخه چينی گوگل شناخته می‌شود نيز اعلام كرده اند كه بدنبال رونمايی از هوش مصنوعی خود در سال جاری هستند.

با تمامي اين نشانه‌ها، مشخص نيست كه آيا مردم خواهان انقلاب هوش مصنوعی هستند؟ يا شركت‌های حوزه فناوری برای ما تصميم گيری می‌كنند؟ به همين دليل آماده باشيد؛ زيرا سال ۲۰۲۳ يك جهش بزرگ به سمت صنعت هوش مصنوعی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 68 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 14 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها