اخبار تکنولوژی پنج تغییر بزرگ که از آیفون 13 در 2021 انتظار داریم - فارس بازان

ناچ کوچک‌تر و فیس‌آی‌دی مخفی شده؟ احتمال دارد اپل در آیفون ۱۳ این دو تغییر و چند مورد دیگر را اعمال کند.

ما هم مانند بسیاری از شما بی‌صبرانه منتظریم تا زمان معرفی گوشی‌های هوشمند جدید سری آیفون ۱۳ اپل یعنی ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ فرا برسد. اگر شایعات جدیدی که در مورد این محصول منتشر شده صحت داشته باشد نیز نمی‌توان با قاطعیت اطمینان داشت که گوشی‌های پرچمدار جدید کوپرتینویی‌ها با چه قابلیت‌هایی همراه خواهند بود.

مطالب مرتبط:

با توجه به شایعات و خبرهای زیادی که درباره‌ی آیفون‌های بعدی اپل منتشر شده، یک تصور کلی از آنچه باید انتظار داشته باشیم وجود دارد؛ یک ارتقاء افزایشی که طراحی لبه‌ی تخت آیفون‌های سری ۱۲ را حفظ می‌کند و در عین‌حال چند مزیت جدید ارائه می‌دهد. به‌غیر از اضافه شدن پشیبانی از شبکه‌های پرسرعت ۵G و مگ‌سیف، در مدل سال قبل این گوشی‌هوشمند قابلیت‌های زیادی به آن افزوده نشد و از نظر ظاهری تغییر زیادی با مدل‌های قبلی خود نداشت. بنابراین ما کنجکاو هستیم که اپل چگونه می‌خواهد مشتریان را قانع کند تا مدل قبلی را به مدل جدید ارتقاء داده یا از اندروید به آیفون کوچ کنند.

شایعات منتشر شده در مورد آیفون ۱۳ به موارد زیادی اشاره کرده‌اند که باعث شده انتظار بیشتری برای معرفی این محصول داشته باشیم. در این مطلب پنج تغییر بزرگ مورد انتظار برای آیفون ۱۳ را با هم مرور می‌کنیم.

آیفون ۱۳

ناچ کوچک‌تر

تیتر را درست خوانده‌اید؛ ناچ بدنام احتمالا همچنان باقی خواهد ماند و این درحالی است که بخش ناچ در اکثر گوشی‌های هوشمند اندرویدی به سبک طراحی پانچ‌هول (یا حتی دوربین‌های مخفی شونده در زیر نمایشگر مثل گوشی‌هوشمند تاشوی سامسونگ گلکسی زد فولد ۳) تغییر یافته‌ است.

اما در تعدادی از شایعات گفته شده که آیفون ۱۳ احتمالا ناچ کوچک‌تری خواهد داشت و در برخی گزارش‌ها نیز اعلام شده که ناچ آیفون‌های امسال اپل حدود ۳۰ درصد باریک‌تر از ناچ تعبیه شده در آیفون ۱۲ خواهد بود.

درحال‌حاضر کاربران آیفون به ناچ بالای نمایشگر این گوشی و درکل عقب بودن اپل در ترندهای صنعت گوشی‌های هوشمند عادت کرده‌اند. با توجه به اینکه این بخش محل قرارگیری چندین سنسور مورد نیاز برای قابلیت‌ فیس‌ آی‌دی و دیگر روش‌های احراز هویت است، استفاده از ناچ یک دوربین برای انجام این‌کار یک جهش بزرگ محسوب می‌شود.

آیفون ۱۳

سنسور لایدار و تثبیت‌گر تصویر برای تمام مدل‌ها

پیش از این بین مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر آیفون (و آیفون مینی) با مدل‌های پرو و پرومکس از نظر ویژگی‌ها و قابلیت‌ها فاصله‌ وجود داشت که البته این تفاوت‌ها قابل درک است زیرا کاربران باید دلیلی برای ارتقاء به مدل گران‌قیمت‌تر داشته باشند. اما در شایعات گفته شده که برخی از امکانات دوربین گوشی‌های آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس از گوشی‌های سری آیفون ۱۳ حذف خواهد شد.آيفون ۱۳ نیز احتمالا به لنز تله‌فوتو که در مدل‌های گران‌قیمت‌تر این محصول تعبیه شده مجهز نخواهد شد، اما در برخی شایعات اعلام شده که آیفون ۱۳ مینی از سنسور بررسی عمل لایدار برای کمک به قابلیت‌های واقعیت افزوده بهره خواهد برد.

برخی از شایعاتی که اخیرا منتشر شده، با پیش‌بینی‌هایی که به آن‌ها اشاره شد مغایرت دارد و شاید دلیل آن این بوده که اپل ابتدا تصمیم گرفته تا گوشی‌ یاد شده را از این نظر ارتقاء دهد و سپس مجددا از انجام اینکار صرف‌نظر کرده است.

در یکی دیگر از شایعات گفته شده که مدل‌های ارزان‌تر آیفون و حتی آیفون ۱۳ پرو از سنسور تثبیت اپتیکال تصویر موسوم به OIS بهره خواهند برد که این ویژگی قبلا فقط در آیفون ۱۲ پرومکس در اختیار خریداران این محصول قرار می‌گرفت. بنابراین نسبت به این تغییر خوش‌بین هستیم.

البته موارد گفته شده همه‌ی تغییراتی نیست که در مورد آن خبرهایی شنیده‌ایم. در برخی از خبرها اعلام شده که قابلیت‌های دیگری در آيفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس ارتقاء خواهد یافت که از جمله‌ می‌توان به اضافه شدن قابلیت OIS در لنزهای فوق‌عریض این محصولات اشاره کرد.

آیفون 13

باتری‌ها فضای کم‌تری را اشغال می‌کنند

این مورد کمی فنی است، اما در شایعات مرتبط گفته شده که باتری آیفون ۱۳ احتمالا فضای کم‌تری را در این گوشی‌هوشمند اشغال خواهد کرد. مینگ‌چی کو که یکی از تحلیل‌گران معروف اخبار مرتبط با شرکت اپل است پیش‌بینی کرده که این شرکت به استفاده از فناوری بردمدار نرم روی خواهد آورد تا بتواند ظرفیت باتری را همچنان در حد قبل نگه‌دارد. این در حالی‌ است که یک شایعه دیگر بیان کرده که شرکت کوپرتینویی از بردمدار انعطاف‌پذیر به‌جای برد‌های غیرمنعطف و سخت استفاده کرده تا بتواند ظرفیت باتری را بیشتر کند.

اینکه عمرباتری بیشتر باشد همیشه خوب است، به‌خصوص اینکه با قدیمی‌تر شدن گوشی و عرضه‌ی نسخه‌های جدید سیستم‌عامل آی‌اواس مصرف باتری سریع‌تر خواهد شد. البته شاید مزیت اصلی این تغییر، این باشد که فضای بیشتری در گوشی در دسترس قرار خواهد گرفت که می‌توان از آن برای ارتقای قابلیت‌هایی مثل سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر یا پد مخصوص شارژ بی‌سیمِ معکوس استفاده کرد.

سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر

شاید سرانجام آیفون ۱۳ به قابلیتی مجهز شود که گوشی‌های اندرویدی سال‌هاست از آن بهره می‌برند: سنسور اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش. مینگ‌چی کو و نیز چندین خبر به این مورد اشاره کرده‌اند که اپل در آیفون ۱۳ این ویژگی را به گوشی‌های پرچمدار جدید خود اضافه خواهد کرد.

البته این به‌معنی پایان کار قابلیت فیس‌ آی‌دی نیست، چراکه در تعدادی از شایعات اعلام شده که این ویژگی بیومترک جدید در واقع مکمل سیستم احراز هویت قدرتمند کنونی اپل خواهد بود. البته در برخی دیگر از شایعات نیز خلاف آنچه گفته شد بیان شده و هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که آیا آیفون‌ ۱۳ به سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر مجهز خواهد شد یا خیر.

فیس آی‌دی با ماسک و عینک هم کار می‌کند

این مورد کمی غیرمحتمل است زیرا خبرهای مرتبط با آن اخیرا منتشر شده است. البته تصاویر فاش شده از گوشی‌های آیفون ۲۰۲۱ ظاهرا یک چیدمان جدید را برای دوربین جلویی دستگاه نشان می‌دهد که امکان استفاده از قابلیت‌های احراز هویت فیس‌ آی‌دی را حتی با پوشیدن ماسک و عینک‌های بزرگ نیز فراهم خواهد کرد.

تصویری که توسط حساب کاربری یک از لودهندگان خبرهای فناوری به‌نام Jon Prosser در توئیتر منتشر شده دوربین‌ها و سنسورها را که در یک قاب قرار گرفته و روی یک آیفون ۱۲ پیچیده شده را نشان می‌دهد. این مورد نشان می‌دهد در شرایطی که کاربران ماسک یا عینک پوشیده باشند، آیفون می‌تواند از این دوربین‌ها به‌جای تست فیس آی‌دی استفاده کند.

اما بازهم باید اشاره کنیم که این شایعه برای گوشی‌هوشمندی که قرار است طی یک یا دو ماه آینده معرفی شود، تازگی دارد. شاید این تغییر در آیفون‌های ۱۳ وجود داشته باشد، اما از آنجا که احتمال دارد تولید این محصول به سال آینده‌ی میلادی موکول شود، جای تعجب نخواهد بود اگر در آیفون‌های بعدی اپل شاهد این قابلیت نباشیم.

این مورد نشان می‌دهد علاوه بر امکان احراز هویت از طریق ساعت هوشمند اپل واچ، این شرکت در صدد راه‌حلی بهتر برای احراز هویت در هنگام استفاده از ماسک است. همچنین اگر مدل‌های بعدی آيفون از سنسور اثرانگشت بی‌بهره باشند، استفاده از قابلیت مورد اشاره مهم‌تر خواهد بود.

منبع: TechRadar

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 121 views بار دسته بندی : اخبار تکنولوژی تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها